Vinkkejä muotoilun hyödyntämiseen yrityksissä

Haastattelussa L-Fashion Group Oy:n toimitusjohtaja Vesa Luhtanen

Luhta Torni on näkyvä monumentti 5-tien varrella Lahden yritysliittymän kohdalla. Pääkonttorin yhteydessä on myös suurin Luhta Outlet sekä historiikkinäyttely yrityksen alkutaipaleelta. Toimitusjohtaja Vesa Luhtanen laskeutuu kesäisen tyylikkäänä maisemahissillä tapaamiseen vaikuttavaan ja valoisaan aulatilaan. Luhtasella on pitkä kokemus muotoilun maailmasta. Hän toimi vuosia Muotoilusäätiön puheenjohtajana ja lisäksi L-Fashion Group Oy on säätiön arvostettuja perustajajäseniä.

Vesa Luhtanen Luhta Tornissa, pääkonttorin aulassa.
Luhta Torni on näkyvä monumentti 5-tiellä Lahdessa.

MUOTOILUN TEHTÄVÄ ON AUTTAA MYYNTIÄ

Muotoilusäätiö perustettiin reilu 10 vuotta sitten muotoilua kaipaavia yrityksiä varten. Vuosien varrella muotoiluymmärrys on kehittynyt niissä yrityksissä, joissa projekteja on tehty. Luhtanen korostaa muotoilun perimmäisessä hyödyntämisessä lisäarvon luomista valitulle tuotteelle. Tämä edesauttaa korkeamman hinnan saantia tai vastaavasti myynnin lisäämistä. Muotoilusäätiö auttaa matalalla kynnyksellä yrityksiä löytämään oikeanlaista muotoiluapua. Muotoilu on kuluttajalähtöistä toimintaa, koska kaikki muotoilu yrityksissä toteutetaan kuluttajaa varten. Vaikka muotoilusektori on vielä pieni osa yhteiskuntaamme, voi sen merkitys kasvaa saavuttaessamme taloudellisesti onnistuneita projekteja kansainvälisesti. Kansainvälistyminen vaatii perinteisen toiminnan ja ajattelumallin haastamista. Ilman haastamista (lue uudestiajattelua, muotoiluymmärryksen hyödyntämistä) ei päästä kansainvälistymään.

Näkymä pääkonttorin aulasta ylöspäin.

KENELLE SUOSITTELET MUOTOILUSÄÄTIÖN PALVELUJA?
Erityisesti PK-sektorille ympäri Suomea, jolla innostusta kehittämiseen on, mutta muotoilun jatkuvassa hyödyntämisessä ei olla vielä niin pitkällä. Muotoilusäätiön jäsenenä saat hyvän verkoston käyttöösi. Yhteistyöprojektit säätiön kanssa ovat kustannustehokas tapa päästä kokeilemaan muotoilun käytön hyötyjä.

KIINNOSTAVA ILMIÖ MUOTOILUSSA JUURI NYT?
Sähköisten kanavien kuluttajalähtöisessä muotoilulla tapahtuu paljon ja se onkin iso, kehitettävä alue muotoilun kannalta.

Videotervehdyksessä Vesa Luhtanen kannustaa kaikkia yrityksiä hyödyntämään muotoilupalveluja.