MUOTOILUN KESKIÖSSÄ LUONNONVALO-KERAPLAST -Kattokuvuista kuplatuoliin

Muotoilusäätiö vieraili KERAPLAST Liiketoimintajohtajan Lauri Halmeen luona yrityksen tehtaalla Orimattilassa, jossa valmistetaan kuuluisia valokattokupuja ja mm. Eero Aarnion kuplatuoli. Tehtaan pihassa seisoo monumentaalinen, aikansa edelläkävijä Matti Suurosen suunnittelema VENTURO-talo, joka toimii nyt yrityksen edustavana kokoustilana ja muistuttaa yrityksen pitkästä ja rikkaasta historiasta. KERAPLASTin perustaja Tapio Nieminen korosti aikanaan, että heidän perheyhtiönsä alkutaival ja muovin yleistyminen rakennusmateriaalina osuvat ajallisesti yhteen 70-luvulla. VENTURO henkii yrityksen historiaa, tuotteita ja ennen kaikkea luonnon valoa. Keskustelimme Laurin kanssa muotoilusta, tuotekehityksestä, materiaaleista ja markkinatilanteesta.


VENTURO-talo on modifioitu nykypäivän tekniikalla. Sisällä henkii upeasti koko yrityksen ideologia.


Valo on tilan keskiössä ja uudet yrityksen tuotteet ovat tasapainoisessa symbioosissa menneiden vuosikymmenten kanssa.


Lauri esittelee yrityksen historiaa kuvakartan muodossa.


URBANISMI GLOBAALISSA KASVUSSA, LUONNONVALOA TARVITAAN KAUPUNGEISSAKIN
Luonnon valossa on paljon kiinnostavaa liiketoiminnallisesti. Ensinnäkin valaistuksen kannalta se on lähes aina paras vaihtoehto, sillä luonnon valo edesauttaa tervettä elinympäristöä. Luonnonvalon lisääminen myös vähentää keinovalon tarvetta ja näin säästää energiaa ja luontoa. Keraplastilla on mietitty paljon luonnon valoa tuotteiden kautta. Miten rakennuskohteisiin saadaan enemmän luonnonvaloa? Mitä arkkitehdit toivoo? Mitä tarkoittaisi jos rakennussäädöksissä määritettäisiin minimi luonnonvaloala/per rakennus? Mitä uusia tuotteita voisi valon lisäämiseksi olla markkinoilla? Yrityksellä on jo laaja valikoima mm. kattovalokupuja, design valaisimia, lasiterassiratkaisuja ja alihankintaa pieniin ja keskisuuriin tarpeisiin.

KATTOIKKUNA ANTAA VALOA PALJON ENEMMÄN, KUN SEINÄIKKUNA
Kattovalokupuihin on saatavilla jo täysin kierrätettävää akryylia. Suosio on jatkuvaa, ehkä kasvavaakin kertoo Lauri. Niitä käytetään moninaisesti niin elämyskohteissa, kuin tehtaissa ja varastoissakin. Keraplastilla on myös valmius myydä runkorakenteellisia suurkupuja, joiden halkaisija on jopa yli 10 metriä.


Elämysmatkailu on lisännyt suurkupujen kysyntää. Keraplast voi valmistaa myös yksittäisiä sarjoja ja pienprojekteja. Lauri kertoo tuotannon taipuvan monenlaisiin tuotteisiin ja Orimattilan tehtaalla riittää kapasiteettia tuleviinkin tuoteyhteistöihin. (Kuva Keraplastin galleriasta).


Kattovalokupujen valmistus käy kätevästi lämpömuovaamalla. Samalla tekniikalla valmistetaan myös yhtiön kuuluisia valaisimia, jotka löytyvät Kerainterior nimen alta.

Suosituimpia tuotteita rakennuskohteissa ovat toistaiseksi perinteiset, suorakaiteen muotoiset kattovalokuvut. Niitä voi asentaa yksittäin tai moninaisissa sarjoissa kokoja vaihdellen.


KÄYTTÄJÄLÄHTÖISET AUTOMAATIOT INNOSTAVAT KEHITYSTYÖSSÄ
Laurilla itsellään on Diplomi-insinöörin tutkinto ja hän mainitsee innostuvansa kehittämisestä ja asioiden eteenpäinviemisestä. Hän kertoo digiloikan olevan heillekin arkipäivää ja prosesseja automatisoimalla on saatu jo erittäin hyvää, käyttäjälähtöistä tuotekehitystä aikaiseksi, joka kohtaa myös tuotannon optimoinnin kanssa. Esimerkkinä hän nostaa lasiterassien suunnitteluatomaation jälleenmyyjille, jossa jo myyntivaiheen räätälöityjen kuvien tarvittavat tuotekomponenttitiedot siirtyvät suoraan tehtaalle. Samalla, kun asiakas näkee 3D-kuvina oman lasiterassinsa ja miettii ostopäätöstä, siirtyy tieto ennakoivasti tehtaan prosesseihin. Tämä hyödyttää ja nopeuttaa koko tuotteen markkinointi- ja toimitusketjua. Onnistunut kehitystyö on paras innostaja lisäkehittämisessä.

Lasiterassien suosio Suomessa kasvaa. Suunnitteluautomaation ansiosta jokainen kokonaisuus on asiakkaalle räätälöity omien mittojen mukaan. Lauri haluaa jatkossakin tehdä kehitystyötä, joka yksinkertaistaa prosesseja ja tekee asiakaskokemuksesta mahdollisimman sujuvan. Helppous on asiakaskokemuksen keskiössä; teknisiä vaihtoehtoja ja valintoja ei kannata lisätä harkitsemattomasti, vaan pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisina. Ketteryys täytyy kuitenkin säilyttää ja olla valmis vastaamaan asiakkaiden moninaisiin ja muuttuviin tarpeisiin.

YRITYKSEN JOHTO ON AINA OLLUT LÄHELLÄ ASIAKASRAJAPINTAA
Vaikka KERAGROUP on kasvanut ja kansainvälistynyt vauhdilla, on jo edellisiltä sukupolvilta opittu käyttäjälähtöisyys tekemisen keskiössä. Lauri muistaa, kuinka perheyrityksen edellinen sukupolvi oli aikanaan erittäin kiinnostunut asiakkaiden tarpeista. Johtajat lukivat keskustelupalstoilta valokatteiden käyttäjäkokemuksista ja halusivat palvella kuluttaja-asiakkaita säilyttääkseen yhteyden myytävien tuotteiden loppukäyttäjiin. Menetelmät ovat kehittyneet, mutta sama ideologia säilyy. Nyt käyttäjäkokemuksesta, toiveista ja kehityskohteista saadaan reaaliaikaista tietoa parhaiten laajan myyntiverkoston avulla.

Lue lisää

KERAPLAST -kattovalokuvut, lasiterassit ja muovin alihankintatyöt
KERAINTERIOR -valaisimet
KERAVENT -savunpoistolukut
KERAGROUP -laajentunut yhtiö, jonka tytäryhtiöitä yli 8 maassa
Suomen Muotoilusäätiö