Haastattelussa Sinituotteella pitkään varatoimitusjohtajana ja nykyään hallituksen jäsenenä toimiva Aino Määttä, joka on myös Suomen Muotoilusäätiön asiamies.

Sinituote on pohjoismaiden johtava siivousväline-, kodintuote- ja autotarvikealan konserni, sekä Suomen Muotoilusäätiön perustajajäsen.
Aino Määttä on työskennellyt Sinituotteen palveluksessa yli 30-vuotta. Hän on ehtinyt toimia tuotepäällikkönä, markkinointipäällikkönä, vatatoimitusjohtajana ja yrityksen hallituksessa. Nykyään hän työskentelee lisäksi viiden muun eri yhtiön hallituksessa.
Aino kuvailee Sinituotteen matkan varrelta suurimpana kokemanaan muutoksena yrityksen kasvua ja kaupan murrokseen liittyviä logistisia muutoksia. Hän arvostaa kasvusta huolimatta säilynyttä perheyrityksen henkeä, alati muuttuvia haasteita ja aktiivista tuotekehitystä, johon Sinituote onkin panostanut paljon vuosien varrella. Ensimmäinen mieleenpainuvin tuote Ainolle oli monen suomalaisen kotonta löytyvä monitoimimoppi.

MIKÄ ON MERKILLEPANTAVAA SINITUOTTEESSA?
Sinituotteet on kehitetty nimenomaan suomalaiseen kotiin, suomalaisen kuluttajan tarpeisiin. Valtaosa tuotteista valmistetaan Kokemäen tehtaalla ja kaikissa tuotteissa on käytetty suomalaista muotoiluosaamista. Opiskelijaprojekteja on toteutettu yhteistyössä mm. Suomen muotoilusäätiön kanssa. Tällä hetkellä kierrätysmuovin osuus Sinituotteissa on n. 35% ja osuutta on tarkoitus nostaa vaiheittain.
KIINNOSTAVA ILMIÖ MUOTOILUSSA JUURI NYT?
Aino korostaa tiedonsaannin -ja -kulun nopeutumista sekä faktatietojen arvostuksen nousua. Nämä kulkevat käsi kädessä digitaalisen palvelumuotoilun kanssa.

Lue lisää Sinituotteesta